שינה טובה
01 אוג, 2024

עוברים דירה? כך תישנו טוב בחדר השינה החדש כבר מהלילה הראשון

על "אפקט הלילה הראשון" שמעתם? המעבר לחדר שינה חדש עשוי להיות מרגש, אבל גם לפגום באיכות השינה שלכם
עוברים דירה? כך תישנו טוב בחדר השינה החדש כבר מהלילה הראשון

מעבר דירה עלול להפוך בקלות לתהליך מסעיר ומתיש מאוד. מהרגע שהתקבלה ההחלטה לשנות את מקום המגורים ועד לרגע בו כל החפצים עומדים במקומם החדש, אנחנו צריכים להתרוצץ בין סידורים שונים, ביורוקרטיות אריזות, הובלות ופריקות. בלגן אינסופי. שבועות של מתח ומאמץ מגיעים לשיאם ביום המעבר, ובסופו – מגיע הרצון לקרוס לתוך המיטה, לכבות את הראש ואת הגוף ולנוח סוף-סוף. אלא שלעיתים קרובות, המשימה הזו אינה פשוטה כלל.

כי לצד ההתרגשות הגדולה, מעבר לבית חדש עלול לעורר תחושת זרות וחוסר נוחות, המשפיעות על איכות השינה שלנו, ולא רק בלילה הראשון – אלא לכל אורך תקופת ההסתגלות לבית החדש.

מחקרים בתחום הפסיכולוגיה והנוירולוגיה מתארים את "אפקט הלילה הראשון" (FNE), אותו חווים אנשים רבים כשהם ישנים לראשונה בסביבה שאינה מוכרת. מהמחקרים עולה כי מספר גורמים משתלבים יחד ליצירת האפקט, שפוגע באיכות השינה:

ראשית, ההמיספרה השמאלית במוח נשארת פעילה יותר בלילה הראשון ובתקופת ההסתגלות, כמעין "שומר לילה" המוודא שהגוף נשאר ערוך לאיומים פוטנציאליים. לעומתה, ההמיספרה הימנית מציגה דפוסי שינה נורמליים. התוצאה היא עוררות א-סימטרית, שמובילה לעיכוב בכניסה לשלב ה-REM במחזור השינה – שלב חיוני לתהליכים קוגניטיביים המתרחשים במוחנו, בהם עיבוד זיכרונות, למידה ועיבוד רגשות. בנוסף, האפקט גורם לנו להתעורר פעמים רבות יותר במהלך הלילה. והתוצאה: עיכוב של כרבע שעה בפרק הזמן שנדרש כדי להירדם, צמצום זמן השינה הכולל בכ-30-60 דקות וירידה של 10%-15% באיכות השינה.

בנוסף, הסביבה החדשה גורמת לנו לתחושת ערנות ולדריכות, בניגוד לתחושת הרוגע שאנחנו מצפים לה בסביבה הביתית שלנו. בסביבה מוכרת אנחנו מתנהלים במקרים רבים בצורה אוטומטית, מתוך היכרות עמוקה עם כל חריץ ובליטה בבית. אבל אל בית חדש אנחנו עוד צריכים להתוודע ולכן המוח שלנו עובר למצב פעיל במיוחד כדי לעבד את הסביבה החדשה. גם רעשים שבוקעים מהבית ומחוצה לו – ואפילו ריח של ריהוט חדש – עלולים להשאיר אותנו דרוכים ולגזול מאיתנו את השינה הבריאה לה אנו זקוקים.

להרגיש "כמו בבית"

למרות העומס הכרוך במעבר דירה, והרצון להקל על עצמנו ככל הניתן, ישנן כמה פעולות שניתן לנקוט בהן כדי לשפר את איכות השינה כבר מהלילה הראשון בבית החדש:

  1. הכינו מזוודה עם בגדים, מצעים, כלי רחצה וחפצים אישיים ללילה הראשון. מיד עם סיום ההובלה, ובטרם פריקת הארגזים, הציעו את המיטה והכינו אותה ללילה. ארגנו את חדר השינה לפני שאר החדרים, וכך תסדרו לכם סביבה מוכרת, שתנחם אתכם אחרי יום ארוך ומפרך.
  2. הקפידו לישון בצד הקבוע שלכם במיטה והקיפו את עצמכם בכריות ובשמיכות מהבית הקודם, עם הריחות והמרקמים המוכרים. אם אתם מתכננים לרכוש מצעים חדשים, המתינו עוד רגע. המצעים המוכרים יכולים לשמש כ"חפצי מעבר" ולהקנות לכם תחושת המשכיות.
  3. שמרו על שגרת השינה הרגילה שלכם – מעבר דירה משבש את סדר היום אבל הקפדה על שעת שינה קבועה מאותתת לגוף שהגיע הזמן להירגע, למרות השינויים הרבים. אל תוותרו על טקס השינה הקבוע שלכם – למשל קריאת ספר או האזנה למוזיקה.
  4. השתמשו באטמי אוזניים או ברעש לבן כדי למסך רעשים לא מוכרים.
  5. כדי להפחית חרדה ולחץ, תרגלו לפני השינה טכניקות הרפיה כמו נשימה עמוקה או מדיטציה.

המעבר לבית חדש הוא הזדמנות להמציא את חדר השינה שלכם מחדש, רק שימו לב שאתם לא גוזלים מעצמכם שעות שינה יקרות. חשיבה יצירתית המשלבת את הישן והחדש תאפשר לכם ליהנות משינה רגועה ונעימה כבר מהלילה הראשון.



עוד בנושא