שינה טובה
04 יונ, 2024

שינוי אווירה: כך תפחיתו את זיהום האוויר הפנימי בחדר השינה

גזים, אלרגנים, אבק ונבגים – יש לא מעט גורמים שמפחיתים את איכות האוויר בחדר בו אנחנו מבלים שליש מחיינו; הם עלולים להפריע לנו לישון ואף לסכן את בריאותנו. כך תעשו את הצעד הראשון לחיים עם אוויר נקי יותר וראש שקט יותר

כשאנחנו חושבים על זיהום אוויר, רובנו מדמיינים עשן מכוניות או ארובות המתנשאות מעל מפעלים ופולטות עננים שחורים, אבל האם ידעתם שגם האוויר בתוך חדר השינה, בו אנחנו מבלים כשליש מחיינו, יכול להיות מזוהם?

לכבוד יום איכות הסביבה העולמי, שמצוין החודש, קבלו מדריך שיעזור לכם להבין ממה נובע זיהום האוויר הפנימי ובעיקר מה אפשר לעשות כדי לחזור לישון בשקט.

ממה מורכב זיהום אוויר פנימי?

המונח מתייחס לאיכות ירודה של האוויר בתוך חלל סגור והוא כולל מזהמים ברמות שונות שעלולים להזיק לבריאות ולאיכות החיים שלנו. חומרים אלה כוללים כימיקלים, נבגים, חלקיקים ואורגניזמים מיקרוסקופיים.

הקפדה על הרגלי ניקיון עשויה להקטין את רמות הזיהום הפנימי, אולם לא ניתן למנוע אותו לחלוטין. קיימים גורמים רבים שתורמים לזיהום האוויר בחדר השינה, הנה חמש דוגמאות מרכזיות:

פורמלדהיד: כימיקל נדיף בעל ריח חריף שניתן למצוא ברהיטים, במצעים, בשטיחים ואף בסבונים. הוא עלול לגרום לכאבי ראש, לצריבה בעיניים ובגרון, לעייפות, לעודד התקפי אסטמה ואלרגיות ואף חמור מכך.

בנזן (C6H6): תרכובת אורגנית דליקה, חסרת צבע ורעילה, הנמצאת בשימוש תעשייתי נרחב. ניתן למצוא בנזן בכמויות קטנות בצבעים, דבקים ומוצרים מפלסטיק. חשיפה לכמות גדולה של בנזן, בנשימה או במגע, עלולה לגרום לנזקים בריאותיים חריפים, ולפי מחקר שפורסם לאחרונה גם חשיפה לרמה נמוכה של בנזן עלולה להזיק לבריאות, ועל כן הגישה הזהירה היא להפחית את החשיפה ככל הניתן. בנזן נפלט לחלל החדר גם בעת עישון ובזמן שימוש בקמין עצים.

פחמן דו-חמצני (CO2): הגז הנפלט בתהליך הנשימה שלנו ושל חיות המחמד שלנו עלול, בריכוזים גבוהים, לגרום לכאב ראש, לתחושת כבדות בנשימה, לבלבול, רגזנות, להפרעות בלחץ דם, בקצב הלב והנשימה וכמובן להפרעות שינה.

אבק: הלכלוך, המוכר לכולנו, מכיל חלקיקים מיקרוסקופיים של חומרים אורגניים ולא-אורגניים, כמו תאי עור שנשרו, שערות, קרדית האבק (יצור קטנטן בעל שמונה רגליים), חלקיקי צמחים, חלקיקי סיבים סינתטיים ועוד. שאיפת אבק בכמות גדולה עלולה לגרום לתגובה אלרגית, לגירוי בדרכי הנשימה, להתקפי אסטמה, לדלקות ריאות ולבעיות נשימתיות אחרות.

עובש: צורת החיים המיקרוסקופית הזו משתייכת לממלכת הפטריות. העובש מתפתח במקומות לחים ומשגשג על משטחים רטובים או על חומרים אורגניים כמו עץ, בד, ניירות וספוגים. לעתים הוא מצטבר על קירות, נצמד לתקרת חדר השינה או מסתתר בתוך הקירות כשהתנאים מתאימים. עובש עלול לגרום לתגובה אלרגית ולבעיות נשימה.

אז איך אפשר לשפר את איכות האוויר בחדר השינה?

1. אווררו את החדר

פתחו את החלונות מדי יום, ולכמה שיותר זמן, כדי להכניס כמה שיותר אוויר צח לחדר.

2. טאטאו את האבק

נקו את חדר השינה, טאטאו את הרצפה, נגבו אבק, החליפו מצעים, שאבו אבק מהשטיח וגם מהמזרון מדי פעם. הפעולות הללו יפחיתו במידה ניכרת את כמות האבק שאתם באים איתו במגע.

3. קראו את התוויות על חומרי הניקוי

בחירה במוצרי ניקיון מחומרים טבעיים, על פני חומרי ניקוי כימיים, עשויה לסייע בהפחתת כמות החומרים המזהמים בבית.

4. יבשו אזורים רטובים

אם לחדר השינה שלכם צמודה מקלחת, אווררו אותה ככל הניתן: השאירו את הדלת פתוחה ופתחו את החלונות אחרי השימוש. העבירו מגב או סמרטוט על המים שהצטברו על הרצפה כדי למנוע התפתחות עובש.

5. הכניסו את הטבע

צמחים הידועים כמטהרי אוויר טבעיים, כמו סנסיווריה, פוטוס ואלווורה, עשויים לשפר את איכות האוויר סביבכם. כך תוכלו ליהנות גם מהצבע הירוק והמרגיע וגם מאוויר נקי יותר.

6. התחילו לסנן

כיום מוצעים בשוק לא מעט מסנני אוויר: כאלה שפועלים באמצעות סינון פיזי של חלקיקים גסים כמו אבק ולכלוך, וכאלה שמטהרים את האוויר באמצעות טכנולוגיות כמו פילטר פחם פעיל לספיחת גזים וריחות, מנגנון יוניזציה להשמדת וירוסים וחיידקים ומערכת UV לחיטוי מזהמים ביולוגיים.

עכשיו רק נותר לכם לקחת נשימה עמוקה ולבחור איך הכי נוח לכם לשפר את איכות האוויר בחדר השינה.



עוד בנושא